10 anledningar till varför varje företag behöver en hemsida


Om du är en småföretagare som inte vill utveckla ditt varumärke, då behöver du ha en hemsida.

Det är enklare än någonsin att bygga en företagshemsida eller en e-handelsbutik:
det kostar inte mycket pengar, du behöver inte veta hur man kodar eller designar, din webbutik är inte begränsad till öppettider och det är en av de bästa medel för fri publicitet.

Att ha en liten företagshemsida handlar inte bara om att sälja dina produkter och tjänster utan också om att erbjuda något av värde till potentiella kunder.

Med så många billiga online-tjänster finns det ingen ursäkt för att fortsätta att sätta igång.

Fortfarande inte säker på att ha en webbplats kommer att hjälpa dig att odla ditt företag?

Här är tio anledningar till att varje företag behöver en webbplats:

1. Dina kunder förväntar sig det av dig.

Om det var den enda punkten på listan, skulle det vara tillräckligt. Tänk på det. Skulle du lita på ett företag som inte har en hemsida?

Om du inte har en hemsida till ditt företag kan dagens kunder med digital (och otålig) erfarenhet gå till någon annan. Ta en titt på den här listan över detaljer som kunderna säger att de vill ha från en företagshemsida.

2. Det ger socialt bevis.

Nittio procent av konsumenterna säger att online-recensioner påverkar sina köpbeslut.

Man kan lita på FourSquare, Yelp, och andra granskningsplatser för att sköta din recension, men du kan bara slå två flugor i en smäll på din egen webbplats.

Eftersom potentiella kunder redan söker dig online, inklusive kundcitat på din webbplats, är det ett bra sätt att imponera på potentiella kunder.

3. Du kontrollerar berättelsen.

Det är sant att du inte kan styra vad andra säger om dig på sociala medier, men det kan påverka din omvärlds uppfattning genom att skapa din egen historia via en företagshemsida

En företagsblogg hjälper entreprenörer att förmedla sitt budskap, uppdrag och personlighet framför sin målgrupp snabbare än tryckta annonser eller traditionella flygblad.

Dessutom kan sociala ikoner kopplade till Facebook, Twitter, Instagram och andra sociala medier göra det enkelt att dela innehållet till dina besökare som gillar vad de ser.

4. Mer för pengarna.

När du använder ett gratis verktyg för webbplatsbyggande, som WordPress.com, når ditt företag tiotusentals fler potentiella kunder för mindre än du skulle spendera att skicka 10 broschyrer via traditionellt post.

5. Du behöver inte omfattande kodnings- eller tekniska färdigheter.

Eftersom WordPress – och ett antal andra hemsideverktyg – erbjuder online handledning och communitybaserat stöd, kan nästan alla få igång en grundläggande hemsida på ungefär trettio minuter.

6. Alla dina konkurrenter har företagshemsida.

Konsumenter börjar typiskt sin inköpsresa med forskning och rekommendationer från kamrater och sociala nätverk.

Studier visar att när en kund har en uppfattning om vad de behöver eller vill ha, börjar de leta och 72 procent av dem letar online för att hitta material, recensioner och rapporter om produkten.

Så om du inte håller dig konkurrenskraftig med dina konkurrenter, ger du köpare en anledning att köpa från ett annat företag.

7. Sätt inte upp stängtskylten igen.

Ingen vill jobba klockan 3 på morgonen, men vissa människor gillar att shoppa då. Att ha en företagshemsida eller e-handelsbutik innebär att du kan sälja produkter hela tiden – inte bara mellan kl. 9 och 17.

En onlinebutik kan innebära en dramatisk ökning av försäljningen, speciellt när du räknar med kunder som inte är begränsade av geografi.

Kombinera din webbplats med marknadsföringsverktyg, som e-postmarknadsföring, hjälper dig att nå nya kunder och generera upprepade affärer.

8. Du kommer att dyka upp i Googles sökresultat.

Tänk på detta: 81 procent av konsumenterna utför onlineforskning innan de gör ett köp. Det betyder att de går till Google och skriver in ett eller flera nyckelord, som ”bästa läderskor” eller om de vet vad de vill ha, ”vita handgjorda italienska läderskor.”

Om du inte har en hemsida för ditt företag är chanserna att visas på sökmotorns resultatsida (SERP) noll. Men om du har en hemsida kan du optimera den för sökmotorer, vilket ökar dina chanser att visas högst upp i Googles resultat och blir mer synlig med potentiella kunder.

Långa sökord, metabeskrivningar och titlar är bara några av de saker du kan anpassa på din webbplats för att förbättra din sökmotoroptimering (SEO).

9. Skapa ett kunskapsbank för din personal.

Förutom att hjälpa kunder kan din företagshemsida också gynna dina egna medarbetare.

Skapa en dold undersida (en som inte är synlig var som helst på webbplatsen så att den inte kan hittas om någon inte har direktlänken) med självbetjäningsvideor, instruktionsmaterial eller till och med interna formulär som hjälper ditt team att lära sig allt de behöver att veta på sina egna scheman.

10. Visa dina produkter och tjänster.

Du kan inte bara visa dina produkter eller tjänster i detalj med vackra bilder, men du kan tillhandahålla korta videohandledning eller nedladdningsbara PDF-instruktioner för att ge tveksamma kunder anledning att handla.

Behöver du hjälp med att skapa en webbplats för ditt företag?

Om du inte har skapat en hemsida för ditt företag och tycker det verkar krångligt. Då finns det hjälp att få. Columbird är en digital kommunikationsbyrå som har många års erfarenhet med att hjälpa företag med hemsidor.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *